رفتن به مطلب
انجمن تخصصی دانشجویان ایران

جزوه چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی-عمومی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت)


Admin
 اشتراک گذاری

ارسال های توصیه شده

معرفی جزوه و فهرست مطالب

طبق آخرین منابع معرفی شده توسط شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صادره از سوی سازمان اداری و استخدمای کشور برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش، مباحث چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی از کتاب مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده که در سایت کتابفروشی بزرگمهر موجود و قابل خرید می باشد.

نسخه دیجیتالی همین فایل نیز را میتوانید با کلیک بر روی «دانلود pdf چیستی، چرایی و چگونگی تربیت» از انجمن تخصصی دانشجویان ایران دریافت نمایید.

تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی

  • تعریف تربیت رسمی و عمومی

  • ویژگی های تربیت رسمی و عمومی

تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی

  • اهمیت و ضرورت

  • نتیجه و هدف کلی

  • اهداف تربیت رسمی و عمومی

تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی

  • اصول کلی

  • الگوی نظری ساحت های تربیت

  • ارکان تربیت رسمی و عمومی 

فرایند تربیت، اساسی ترین جریان اجتماعی بشری و عامل اساسی تحقق حیات طیبه در ابعاد فردی و اجتماعی آن است که باید توسط نهادهای ذی ربط اجتماعی پشتیبانی و هدایت شود. این فرایند به نحو تجویزی در فلسفه تربیت بر اساس استنتاج و استنباط از مبانی اساسی تصریح شده چنین تعریف شده است.

«تربیت عبارت است از فرایند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به صورتی یک پارچه و مبتنی بر نظام معیار ،اسلامی به منظور هدایت ایشان در مسیر ر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد.»

از این تعریف بر می آید که عمل تربیت فرایندی دو سویه است از یک سو عمل زمینه سازی است که در آن مربیان با طراحی سازماندهی و تدارک فرصت های مناسب در قالب تدابیر و اقداماتی تدریجی، سنجیده براساس انطباق با خصوصیات و موقعیت متربیان، هماهنگ و یک پارچه براساس نظام معیار زمینه های مناسبی را فراهم می سازند؛ از سوی دیگر، عمل کسب توسط متریی است که در آن متربیان نیز با مشارکت فعال در این فرایند و استفاده مناسب از فرصت های فراهم شده شایستگی های فردی و جمعی لازم را کسب میکنند و از این طریق آماده می شوند تا آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه را در همه ابعاد محقق سازند. البته این فرایند تعامل مستمر بین مربیان و متربیان در خلا صورت نمی پذیرد و تحقق شایسته آن به مثابه مهمترین عمل اجتماعی زمینه ساز تحقق حیات طیبه مستلزم مشارکت فعال تمامی عوامل اجتماعی سهیم و مؤثر در آن به ویژه پشتیبانی مؤثر عناصر اصلی اجتماع خانواده، دولت رسانه و سازمانها و نهادهای غیر دولتی به منزله ارکان این فرایند در دوران معاصر است. تربیت رسمی و عمومی در واقع آن بخش از این جریان تربیت است که با پشتیبانی دولت برای عموم افراد در دوره زمانی خاصی انجام می پذیرد.

براین اساس «تربیت» را باید عملی جامع و یک پارچه تدریجی، هماهنگ، فراگیر و همیشگی (مادام العمر) و مشتمل بر تمام فرایندهای زمینه ساز تحول اختیاری و آگاهانه آدمی دانست که به مثابه امری واحد، با تکوین و تعالی پیوسته و یک پارچه تمام ابعاد فردی و اجتماعی وجود انسان به منزله یک کل سر و کار دارد.

بررسی اجمالی الگوهای رایج تربیت رسمی و عمومی

البته میتوان صورت هایی از تربیت سازمان یافته را به عنوان تربیت رسمی در همه جوامع (از جمله جوامع سنتی) شناسایی کرد چنان که تربیت عمومی نیز در شکل غیر رسمی آن در همه جوامع بشری پیشینه ای طولانی دارد ولی همان گونه که پیشتر گفته شد، تربیت رسمی و عمومی در شکل امروزین آن پدیده اجتماعی نوظهوری از محصولات دوره مدرن است که مطابق با نیازها و مقتضیات فرهنگی، اقتصادی و فناورانه جوامع معاصر در اشکال گوناگون بسط یافته است. به هر حال تربیت رسمی و عمومی در اشکال و مصادیق رایج آن بدون شک توفیقات قابل توجهی در جوامع امروزی داشته است که میتوان از جمله به این موارد اشاره نمود:

  • ارتقای فرهنگ عمومی
  • نقش آفرینی در تحرک اجتماعی افراد طبقات مختلف و بسط عدالت اجتماعی
  • کمک به ایجاد انسجام اجتماعی و وحدت ملی
  • تعمیم آموزش سواد و مهارتهای اساسی زندگی
  • کمک به گسترش روابط اجتماعی

این توفیقات باعث شده است تا نه تنها در همۀ جوامع معاصر بسط و گسترش تربیت رسمی و عمومی مهمترین راهکار توسعه و تعالی پایدار جوامع و لوازم آن یعنی شکل گیری و ارتقای سرمایه انسانی تکوین و تعالی سرمایه اجتماعی و ایجاد انسجام اجتماعی و وحدت ملی به شمار آید؛ بلکه در قوانین و میثاق های بین المللی و قوانین اساسی عموم ، کشورها، بهره مندی از آن، حق مسلم همه آحاد جامعه قطع نظر از ویژگیهای فرهنگی، قومی، مذهبی، اقتصادی، جنسی و فردی محسوب شود. اما از سوی دیگر در طول سالهای ظهور و توسعۀ تربیت رسمی و عمومی، انتقادات فراوانی از سوی صاحب نظران با مبانی فکری متفاوت نسبت به مصادیق رایج آن مطرح شده است.

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت.pdf

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...